Zeven Vlaamse kranten beschikbaar als audiokrant

De zeven grote Vlaamse kranten zijn nu ook beschikbaar als audiokrant voor mensen met een visuele handicap of een leesbeperking. Sinds 2008 zijn Het Nieuwsblad en De Standaard al beschikbaar als audiokrant, maar vanaf vandaag ook GVA, HBVL, HLN, De Tijd en De Morgen. Het is een initiatief van vzw Kamelego. De kranten zijn beschikbaar via de website http://www.anderslezen.be.

Joke Schauvliege, Vlaams minister van cultuur, is erg tevreden met het initiatief. Ook voor mensen met een leesbeperking is het een basisrecht te weten wat er in de kranten staat. En dat is ook effectief zo. Er zijn meer dan 100 000 mensen met een leesbeperking, zoals bijvoorbeeld dyslexie. Voor mensen met een leesbeperking is het alsof de letters dansen voor hun ogen. Daarom is het heel belangrijk dat er een manier is gekomen waardoor ook zij een krant kunnen ‘lezen’.

De overheid subsidieerde het initiatief en biedt permanente financiële ondersteuning. De abonnementen voor de audiokranten zijn enkel voor mensen met een leesbeperking. Dat wil zeggen dat het voor mensen met dyslexie, een visuele handicap of mensen die Nederlands leren, is. Dat is heel goed want zo krijgen ook zij de toegang tot de informatie in de kranten. Ik ben alvast zeer tevreden met dit initiatief.

This entry was posted in Uncategorized by ditteinsideout. Bookmark the permalink.

About ditteinsideout

Hey! Ik ben Ditte en ben 24 jaar. Op mijn negende kreeg ik de diagnose PDD-NOS, een vorm van autisme. Ik kwam er pas op mijn vijftiende achter dat ik autisme heb. Het was een hele grote schok voor me. In deze blog schrijf ik over het leven met autisme en wat ik heb meegemaakt. Lees, geniet, huil... Wie weet herken je jezelf er wel in!

Leave a Reply

