Wat de nieuwsindustrie van de muziek kan leren

“We reageren allemaal te slecht op de digitale werkelijkheid, louter en alleen in een ultieme poging het oude businessmodel te beschermen.”

Dirk de Clippeleir, baas van de Brusselse AB, weet niet of de muzieksector ooit nog uit de crisis zal komen. Hij stelde daarrond elf lessen op. Peter Vandermeersch, hoofdredacteur NRC Handelsblad, vertaalt die naar de nieuwssector.

1. Beschermen wat je hebt is een slechte strategie
We zijn jaren bezig geweest met dat ene product, de krant. We verwaarloosden de digitale werkelijkheid om onze krant te beschermen. Niet doen!
2. Vechten tegen iets helpt niet.
Het gevecht tegen gratis kun je nooit winnen. Zelfs als het gratis product duidelijk minder goed is, dan nog win je het niet. “Als je tegen iets bent, heb je te weinig energie om vóór iets te zijn”
3. Content is king
Bespaar nooit op de inhoud, want dan marginaliseer je jezelf meteen. Content is natuurlijk duur, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
4. Luister naar je artiesten
De artiesten (journalisten in het geval van de krant) en de merken waarvoor ze werken schieten steeds minder met mekaar op. Hij heeft het merk nog wel nodig, maar dat blijft niet duren. Zorg er dus voor dat je wederzijds respect toont.
5. Draai je trouwste bondgenoten de nek niet om
“De strategische fout die we in Vlaanderen maakten is dat we onze lezers wilden ‘fideliseren’: we gaven goedkopere abonnementen in de hoop dat we ze langer en structureler aan ons zouden binden. Maar daardoor verdwenen de kiosken. En raakten we onze ambassadeurs kwijt.”
6. Van lp… Naar cd… Naar mini-cd… Naar lp… Naar cassettebandje…
Bij de krant draait het om het formaat: van broadsheet naar tabloid, van groot naar kleiner. Toch blijven sommigen ervan overtuigd dat een kwaliteitskrant alleen tot haar recht komt in groot formaat. Terecht? Waarschijnlijk wel.
7. Innovate or die
De krant is niet erg goed in innovatie. We zijn een ‘one-productindustrie’. Want geef toe, de tabloidisering is toch niet meer dan van verpakking veranderen.
8. Bewaar de eenheid
Wanneer de groten en de kleintjes niet samenwerken of op z’n minst op dezelfde lijn zitten, ontstaat er chaos. Daaruit haalt niemand voordeel. De kans op politieke steun verkleint zo ook enorm.
9. Wonderen bestaan niet
Dé redder bestaat niet. We moeten er zelf aan werken. Neen, ook de tablet is geen redding, eerder een hulpmiddel.
10. Gratis bestaat niet
We geven onze content te makkelijk en de goedkoop weg. Zo simpel is het.
11. It’s the management, stupid
Goede mensen als managers zijn onontbeerlijk. In goede tijden merk je er niets van, maar in slechte des te meer.

Dé oplossing bestaat dus niet, maar er zijn volgens Vandermeersch wel meerdere troeven voor de vele kleine dooddoeners:

“We hebben geweldige merken, de benodigde vakmensen in huis, geld om te ondernemen, een immens bereik, een rotsvast geloof in de toekomst en inhoud waar ons publiek behoefte aan heeft. Als we daar niets van weten te maken… Niets doen is echt geen optie.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s